16 Φεβρουαρίου, 2013

Όταν τα μαθηματικά γίνονται παιχνίδι. Εσείς πως κάνετε τον πολλαπλασιασμό?

Σίγουρα θα αναρωτιέστε τι είναι το αριθμητικό μοτίβο που σας δείχνω, όμως όχι, δεν άλλαξα ειδικότητα, ούτε το "Είμαι Παιδί" θεματολογία.
Κάντε λίγο υπομονή και θα σας εξηγήσω παρακάτω. Στη φωτογραφία πολλαπλασιάζουμε 2 διψήφιους αριθμούς με ένα εντελώς διαφορετικό τρόπο. 
Ο πρώτος αριθμός είναι το 12 (μπλε χρώμα), τον οποίο τον αναλύουμε τραβώντας οριζόντιες γραμμές (1=1 γραμμή, 2= 2 γραμμές)
Το ίδιο κάνουμε και με το 13 (κόκκινο) αλλά αυτή τη φορά, κάθετα. Τα κοινά σημεία αναφοράς, τα αναλύουμε με κουκίδες. Στην συνέχεια χωρίζουμε σε ομάδες (σύνολα) τα κοινά σημεία αναφοράς (κουκίδες), ακριβώς όπως βλέπετε στην φωτογραφία. 
Μετράμε από πόσες κουκίδες αποτελείται το κάθε σύνολο και γράφουμε τα νούμερα που προκύπτουν. Στην συνέχεια απλά τα προσθέτουμε. Το αποτέλεσμα που προκύπτει είναι το σωστό. Γιατί 12Χ13=156. Κάντε το και εσείς!

Η αλήθεια είναι ότι πρόκειται ένα τρόπο επίλυσης του πολλαπλασιασμού ή κολπάκι, το οποίο εξελίχθηκε σε παιχνίδι
Ας τα πάρω όμως τα πράγματα από την αρχή. Σάββατο σήμερα, έτυχε να μην δουλεύω, τα παιδιά στο σπίτι και όλο το πρωινό έτρεχαν αλαλάζοντας από δωμάτιο σε δωμάτιο σκορπώντας παιχνίδια ακόμα και στα πιο απίθανα σημεία.  
Έκανα αρκετή ώρα υπομονή (εντάξει παιδιά είναι και κάπως πρέπει να εκτονώσουν όλη αυτή την ενέργεια), όμως το πράγμα κάποια στιγμή ξέφυγε, το σπίτι έμοιαζε περισσότερο με πεδίο μάχης που για να μετακινηθείς από το ένα δωμάτιο στο άλλο χρειαζόσουν ελικόπτερο. Σκέφτηκα λοιπόν ότι ήταν ώρα πια να επέμβω μαζεύοντας λιγάκι την κατάσταση... Αφού μαζέψαμε κούκλες, δεινόσαυρους και αυτοκινητάκια, τους είπα ότι θα παίξουμε ένα παιχνίδι που θα τους άρεσε πολύ. Την ιδέα δεν την σκέφτηκα εγώ, πώς άλλωστε όταν τα μαθηματικά ποτέ δεν ήταν το δυνατό μου σημείο. Για το story, την βρήκα μια μέρα στο ίντερνετ, σε ένα άρθρο που έλεγε για το πώς οι Κινέζοι μαθαίνουν στα μικρά παιδιά την πράξη του πολλαπλασιασμού, μέσα από το παιχνίδι.
Το άρθρο μου φάνηκε ιδιαίτερα ενδιαφέρον γιατί τον συγκεκριμένο τρόπο, μπορώ να πω με σιγουριά ότι ποτέ δεν τον διδάχτηκα ούτε εγώ, αλλά ούτε και τα παιδιά μου. Επιπρόσθετα μια μικρή έρευνα που έκανα, έδειξε ότι δεν είναι ιδιαίτερα γνωστός (εσείς θα μου πείτε καλύτερα αν τον έχετε ακούσει) και γενικότερα υπάρχει μία σύγχυση πληροφοριών για το ποιός λαός τον χρησιμοποίησε πρώτος (Κίνα ή Ιαπωνία). Σε ένα ελληνικό site (στο μόνο που βρήκα μια αναφορά), έγραφε ότι δεν είναι καν αποδεκτή μέθοδος, πόσο μάλιστα να χρησιμοποιείται ως εκπαιδευτική μέθοδος, ότι κατά πάσα πιθανότητα πρόκειται για τρικ και ότι είναι εντελώς άχρηστος, γιατί όταν έχεις μεγάλα νούμερα χρειάζεται να φτιάξεις ολόκληρη ταπετσαρία με γραμμές και κουκίδες.
Δυστυχώς, δεν είμαι αρμόδια να πω αν πραγματικά ισχύει το ένα ή το άλλο (υπάρχουν ειδικοί γι΄αυτό) και προς αποφυγή  παρεξηγήσεων θα ήθελα να το εκλάβετε ως παιχνίδι. 
Είναι σημαντικό ότι ο τρόπος ισχύει (το αποτέλεσμα που βγαίνει είναι σωστό), και τα παιδιά μου ενθουσιάστηκαν και απασχολήθηκαν δημιουργικά για 1 ώρα plus!!! 
Δείτε και μόνοι σας. Γραμμoύλες, κουκίδες και μετά επαλήθευση με την γνωστή μέθοδο του κάθετου πολλαπλασιασμού. Αν δεν είναι εξάσκηση αυτό, τότε τι είναι? 
Άλλη μία εκδοχή

 
Ο Νικολάκης βέβαια αν και δεν ξέρει ακόμα να κάνει πράξεις, συμμετείχε με τον τρόπο του. 
Ζωγραφική, ανάμεικτη με νούμερα, λέξεις και κάτι που έμοιαζε με ιερογλυφικά!!!!!


Αν σας άρεσε η παρουσίαση, παρακαλώ like & share :))

9 σχόλια :

  1. ακου να δεις κολπακι...Καλα ο Νικολας φοβερος ζωγραφος!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σινα θα βελτιωνοταν και θα γινοταν ακομη πιο παιδαγωγικη αυτη η οπτικοποιηση του πολλαπλασιασμου αν οι γραμμες που αντιπροσωπευουν τις δεκαδες (πχ η γραμμη για το ψηφιο 1 απο τον αριθμο 12) ηταν πιο εντονες. Ετσι θα δινοταν ακομη περισσοτερο νοημα στην εικονα και θα αποτυπωνοταν περισσοτερο στο μυαλο των παιδιων η εννοια της κλιμακας: μοναδες, δεκαδες, κλπ. Μαριος Διολετας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Μάριε και σ΄ευχαριστώ για την παρέμβαση (εσύ είσαι πιο ειδικός με τα μαθηματικά!!). Έχεις απόλυτο δίκιο. Χρησιμοποίησα μαρκαδόρους με διάφορα χρώματα, αλλά σίγουρα θα μπορούσε να βγει και καλύτερο:))
      Πολύ χάρηκα για την επίσκεψη σου στο Είμαι Παιδί, ελπίζω να τα ξαναπούμε!!

      Διαγραφή
  3. Ούτε εγώ φυσικά έχω διδαχθεί αυτό τον τρόπο πολλαπλασιασμού μιας και ούτε εγώ είμαι Κινέζα αλλά και ούτε και ο άντρας μου:)
    Ξετρελλάθηκα όμως και φυλάω ανάρτηση για όταν ξεκινήσουμε πολλαπλασιασμό!!! Α
    Αλήθεια εσύ έμπειρη μανούλα, πότε ξεκινούν πολλαπλασιασμό? Στην πρώτη ή στην δευτέρα δημοτικού? Να ξέρω να φουντάρω από το παράθυρο!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαχα... Δημητρούλα μου μη φουνταρεις απ' το παράθυρο...!!!
      Μπαίνουν στην έννοια του πολλαπλασιασμού στο τέλος της Α'... Και στη Β' μαθαίνουν την προπαίδεια!!!
      Ωραίο το παιχνίδι του πολλαπλασιασμού Σίνα μου!!! Οκ δεν ειναι μέθοδος πολλαπλασιασμού, αλλά με μικρούς σχετικά αριθμούς, τα παιδιά θα το χαρούν!!!
      Φιλιά πολλά μανούλες!!!

      Διαγραφή
  4. ΔΕΝ ΤΟ ΚΑΤΑΛΑΒΑΜΕ ΚΑΙ ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ..

    Π.Χ. 26Χ37=


    ΑΝ ΜΠΟΡΕΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕ ΜΑΣ...

    ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα και από εμένα. Νόμιζα ότι στην ανάρτηση ήμουν αρκετά σαφής αλλά τελικά ίσως και όχι...:))
      Ο τρόπος που θα κάνεις το 26Χ37 είναι ακριβώς όπως και τα παραδείγματα που έδειξα με μικρότερα νούμερα. Με την διαφορά ότι όσο μεγαλώνουν τα νούμερα, δυσκολεύει και ο σχεδιασμός. Το γράφω στην ανάρτηση αυτό. Αν το δεις σαν παιχνίδι, είναι καλό, αν το χρησιμοποιήσεις για να κάνεις πράξεις, μάλλον θα σε κουράσει...:))

      Διαγραφή
  5. Τέλεια ιδέα!!! Πολύ μου άρεσε αυτός ο τρόπος εκμάθησης του πολλαπλασιασμού!!! Και τον κατάλαβα και αμέσως! χαχα! Υπέροχη παρουσίαση!!!
    Τα φιλιά μου!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...